منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • نقشه سایت چیست؟ (به علاوه چرا و چگونه می توان یکی را ایجاد کرد)

نقشه سایت چیست؟ (به علاوه چرا و چگونه می توان یکی را ایجاد کرد)

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
نقشه سایت چیست؟ (به علاوه چرا و چگونه می توان یکی را ایجاد کرد)

کارت ها مزایای زیادی به ما می دهند. به عنوان مثال، نقشه گنج به ما می گوید چگونه ثروتمند شویم. لمس نقشه های توپوگرافی سرگرم کننده است. نقشه جهان به ما یادآوری می کند که گربه ها حکومت می کنند.

دنیا گربه ای است که با استرالیا بازی می کند

اما ممکن است کمی کمتر به نقشه های وب سایت علاقه داشته باشید. درک آنها خیلی آسان نیست، و آخرین باری که بررسی کردم، دقیقاً سرگرم کننده نیستند. اما آنها می توانند راهی برای رسیدن به آن فراهم کنند رتبه بالاتر و ترافیک بیشتر به وب سایت اگر آنها را درست دریافت کنید

بنابراین در این پست، من قصد دارم با شما به اشتراک بگذارم که نقشه سایت چیست، چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید، و چگونه یک نقشه سایت ایجاد و به گوگل ارسال کنید.

محتوا

نقشه سایت فایلی است که آدرس تمام صفحات اصلی وب سایت شما را فهرست می کند. هدف اصلی کمک به موتورهای جستجو برای درک سایت شما و یافتن صفحات خاص به راحتی است. همچنین نقشه های سایتی وجود دارد که به کاربران کمک می کند تا در سایت شما حرکت کنند که بعداً به آنها خواهیم پرداخت.

در زیر نمونه ای از نقشه سایت آورده شده است.

⚠️ هشدار: این به نظر ترسناک خواهد بود، اما تا پایان این پست چندان ترسناک نخواهد بود.

نمونه نقشه سایت

منبع تصویر

برای درک اهمیت نقشه سایت در سئو، ابتدا باید نحوه کار موتورهای جستجو را درک کنید. به طور مشخص اصطلاحات “خزیدن” و “نمایه گذاری” به چه معنا هستند.

  • گوگل ربات ها (یا عنکبوت ها) دارد که دائماً در وب و صفحات وب موجودی می خزند. این است خزیدن.
  • سپس ربات ها هر صفحه ای را که در فهرست غول پیکر گوگل پیدا می کنند طبقه بندی و ذخیره می کنند نمایه سازی.
  • به این ترتیب، وقتی با گوگل جستجو می کنید، گوگل در واقع کل وب را در زمان واقعی برای شما اسکن نمی کند. در عوض، فهرست منظم سازمان یافته خود را جستجو می کند، به همین دلیل است که می تواند نتایج را در کسری از ثانیه نمایش دهد.

نقشه سایت چیست - موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

منبع تصویر

همه اینها به این معنی است که اگر خزیدن صفحه شما سخت باشد، ممکن است وارد ایندکس گوگل نشود و اگر در فهرست گوگل نباشد، ممکن است در جستجوی گوگل نمایش داده نشود. اینجاست که نقشه های سایت وارد عمل می شوند.

مزایای نقشه سایت

هرچه گوگل بهتر بتواند سایت شما را درک کند و خزیدن آن آسان تر باشد، می توانید به طور موثرتری برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه بندی کنید و ترافیک بیشتری را به سایت خود وارد کنید. با توجه به آنچه گفته شد و اطلاعات بالا، در اینجا به بررسی مزایای داشتن نقشه سایت می پردازیم:

صفحات خود را سریعتر خزیده و ایندکس کنید

گوگل نمی تواند هر روز کل اینترنت را بخزد. در عوض، «برنامه‌های» خزیدن متفاوتی برای وب‌سایت‌ها و انواع محتوا وجود دارد – بنابراین گاهی اوقات ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا Google صفحات جدید را در سایت شما کشف کند. نقشه سایت می تواند به گوگل کمک کند صفحات جدید را سریعتر کشف و فهرست بندی کند.

صفحات با ارزش بالا عملکرد خوبی داشته باشند

آیا تا به حال صفحه ای را در سایت خود به روز کرده اید – شاید برای تازه کردن محتوای همیشه سبز خود – اما تغییرات منعکس شده در SERP ها را ندیده اید؟ این به این دلیل است که گوگل از زمان به‌روزرسانی شما، صفحه را ننموده است. با خزیدن و نمایه سازی کارآمدتر، می توانید اطمینان حاصل کنید که کاربران جدیدترین نسخه از با ارزش ترین و/یا اغلب اصلاح شده ترین صفحات شما را می بینند.

به ربات های جستجوگر کمک کنید صفحات یتیم را پیدا کنند

ربات‌های گوگل اغلب صفحات سایت شما را مانند بازدیدکنندگان کشف می‌کنند – با دنبال کردن لینک‌ها در صفحاتی که می‌خزند (به همین دلیل است که پیوند داخلی بسیار مهم است). صفحات یتیم صفحاتی در سایت شما هستند که هیچ لینک دیگری به آنها اشاره نمی کند و پیدا کردن آنها را برای گوگل دشوار می کند. اما با استفاده از این صفحات در نقشه سایت شما، گوگل می تواند آن ها را راحت تر پیدا و ایندکس کند.

نقشه سایت چیست - صفحات یتیم

منبع تصویر

به گوگل کمک کنید صفحات تکراری را بشناسد

چندین سناریو وجود دارد که در آن یک وب سایت تجاری دارای صفحات تکراری یا تقریباً تکراری خواهد بود – برای مثال، در یک سایت تجارت الکترونیک، ممکن است صفحات محصول تکراری با رنگ های مختلف آن محصول داشته باشید. در این موارد، گوگل ممکن است نداند نسخه اصلی که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید، کدام نسخه از صفحه است. با استفاده از نقشه سایت، می‌توانید از تگ‌های متعارف استفاده کنید تا به گوگل نشان دهید کدام نسخه نسخه اصلی و کدام نسخه تکراری است.

آیا به نقشه سایت نیاز دارم؟

به طور کلی، گوگل کار بسیار خوبی در یافتن صفحات وب در اینترنت به تنهایی انجام می دهد، اما نقشه سایت، همانطور که در بالا توضیح دادیم، می تواند به بهبود سئوی شما کمک کند—برای برخی از سایت ها بیشتر از دیگران. به گفته گوگل، شما نیاز به نقشه سایت دارید اگر:

  • شما یک سایت بزرگ (بیش از 500 صفحه) دارید. هزاران صفحه به معنای شانس بیشتری برای خزنده های گوگل برای نادیده گرفتن صفحات جدید یا به روز شده است.
  • پیوند درونی شما گم شده است. همچنین به عنوان بسیاری از صفحات یتیم شناخته می شود.
  • سایت شما جدید است یا بک لینک کمی دارد. زیرا خزنده های وب صفحات وب سایت را با دنبال کردن پیوندها از یک سایت به سایت دیگر کشف می کنند.
  • شما چند رسانه ای زیادی دارید. همچنین به عنوان تصاویر، ویدیوها یا صفحات خبری که می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شوند نیز شناخته می‌شوند.

انواع نقشه سایت

دو نوع نقشه در سایت وجود دارد. نقشه های سایت HTML (زبان نشانه گذاری فرامتن طراحی شده برای انسان ها) و نقشه های سایت XML (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر طراحی شده برای ربات ها).

نقشه های سایت HTML

نقشه سایت HTML یک صفحه وب سایت واقعی است که برای بازدیدکنندگان با لیستی از پیوندهای قابل کلیک به تمام صفحات سایت شما قابل مشاهده است. این روش قدیمی ایجاد نقشه سایت است، اما هنوز هم ارزشمند است، مخصوصا برای وب سایت های بزرگ.

گوگل نقشه‌های سایت HTML را تشویق می‌کند زیرا فهرست سلسله مراتبی پیوندها می‌تواند به گوگل کمک کند تا مهم‌ترین چیزها را بهتر بفهمد و بر اساس آن فهرست‌بندی کند.

در اینجا نمونه ای از نقشه سایت HTML برای homedepot.com آمده است.

نمونه نقشه سایت html از انبار خانه

نقشه های سایت XML

نقشه سایت XML یک فایل متنی است که لیستی از URL های سایت شما را ارائه می دهد. معمولاً می توانید نقشه سایت هر سایت را با مراجعه به آدرس: domainname.com/sitemap.xml پیدا کنید، اما می توانید آن را برای اهداف امنیتی سایت تغییر دهید. اما حتی اگر می‌توانید نقشه سایت XML سایت را ببینید، آنها به عنوان ابزار ناوبری برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته نشده‌اند – فقط برای موتورهای جستجو.

این همان چیزی است که نقشه سایت XML ما به نظر می رسد.

نمونه نقشه سایت xml

نقشه های سایت XML به شما امکان می دهد از برچسب ها برای ارائه اطلاعاتی در مورد URL های موجود در آنها، مانند آخرین تاریخ اصلاح، استفاده کنید. همچنین می‌توانید از افزونه‌های نقشه سایت برای ارائه اطلاعات محتوای ویدیوها، تصاویر و مقالات خبری استفاده کنید.

Sitemaps.org لیست مفیدی از تعاریف تگ XML را در اینجا ارائه می دهد.

انواع دیگر نقشه های موجود در سایت

انواع دیگری از نقشه سایت وجود دارد که باید درباره آنها بدانید:

  • فیدهای RSS: برای سایت‌های خبری یا وبلاگ‌هایی که هر روز چندین مقاله منتشر می‌کنند، می‌توانند یک RSS، mRSS (رسانه RSS)، یا فید Atom 1.0 را به عنوان URL نقشه سایت خود ارسال کنند. اما توجه به این نکته مهم است که این نقشه های سایت فقط اطلاعات مربوط به URL های اخیر را ارائه می دهند.
  • نقشه های متنی سایت: این ساده ترین نقشه سایت است که برای وب سایت های کوچک با صفحات وب کمتر مناسب است.

نحوه ایجاد نقشه سایت

فرآیند ایجاد نقشه سایت به لطف ابزارهایی که در اختیار داریم در واقع بسیار ساده است. اساساً، شما باید نقشه سایت خود را ایجاد کنید، آن را با بهترین روش ها بررسی کنید و سپس آن را به گوگل ارسال کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

1. از یک سازنده نقشه سایت برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کنید

مولدهای نقشه سایت پلاگین ها و نرم افزارهایی هستند که فرآیندی بدون کد برای ایجاد نقشه سایت ارائه می دهند. در اینجا برخی از بهترین تولیدکنندگان نقشه سایت برای انتخاب وجود دارد:

  • جوست: این یک افزونه رایگان وردپرس است که نقشه سایت را به صورت رایگان برای شما ایجاد می کند.
  • وردپرس 5.5: اگر از وردپرس 5.5 یا بالاتر استفاده می کنید، برای ایجاد نقشه سایت به هیچ پلاگین خارجی نیاز ندارید. در اینجا نحوه بررسی نسخه وردپرس خود آورده شده است.
  • XML-Sitemaps.com: این ابزار بسته های پولی و رایگان را ارائه می دهد. تنها چیزی که نیاز دارید این است که URL سایت خود را در کادر جستجو قرار دهید و دکمه راه اندازی را بزنید.
  • قورباغه جیغ: نقشه های سایت XML و تصویر XML را با تنظیمات پیشرفته مانند برچسب های “آخرین تغییر” ایجاد کنید.
  • طرح هموار: یک برنامه ریز نقشه سایت بصری، به عنوان بخشی از پیشنهاد برنامه ریز وب سایت بزرگتر، که به شما امکان می دهد نقشه های سایت متنی، XML یا برداری ایجاد کنید. پولی است، اما یک آزمایش 30 روزه رایگان ارائه می دهد.
  • دینامپر: یکی دیگر از برنامه ریزان نقشه سایت بصری پولی که یک آزمایش رایگان نیز ارائه می دهد.

2. بهترین شیوه های نقشه سایت را دنبال کنید

گوگل بهترین شیوه های نقشه سایت را در اینجا ارائه می دهد، اما در اینجا چند دستورالعمل ساده برای شروع شما وجود دارد:

  • نقشه های سایت بزرگ را بشکنید. اگر لیست طولانی از URL ها دارید، نقشه سایت خود را به چند قسمت تقسیم کنید و سپس یک فایل فهرست نقشه سایت (مثل نقشه سایت نقشه سایت خود) ارسال کنید.
  • فقط URL های متعارف خود را مشخص کنید. اگر صفحات تکراری یا تقریباً تکراری دارید (همانطور که در بالا ذکر شد)، فقط URL اصلی را در نقشه سایت خود که می خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود (نسخه متعارف) فهرست کنید. برای نسخه های دیگر از تگ rel=canonical استفاده کنید.
  • از رمزگذاری UTF-8 استفاده کنید. همه فایل‌های نقشه سایت فقط می‌توانند شامل کاراکترهای ASCII باشند – به معنی اعداد 0-9، حروف انگلیسی AZ و فقط برخی از کاراکترهای خاص. نویسه هایی مانند علامت علامت، علامت نقل قول یا بزرگتر از/کمتر از آن که باید با کدهای فرار جایگزین شوند:
    کدهای اجتناب از نقشه سایت
  • خیلی روی برچسب های اولویت تمرکز نکنید. می توانید از برچسب های اولویت در نقشه سایت خود استفاده کنید تا نشان دهید کدام صفحات نسبت به یکدیگر مهم هستند (مثلاً تعیین مقادیر از 0.1 تا 1.0)، اما اینها فقط ترجیحات هستند. در پایان روز، گوگل طبق قوانین خودش خزیده و ایندکس می کند.
  • هرگز URL های NoIndex خود را لیست نکنید. نقشه سایت برای اینکه به گوگل بگوید کدام URL ها استفاده می شود به خزیدن و نمایه سازی، نه اینکه کدام را نادیده بگیریم

    3. نقشه خود را به سایت گوگل ارسال کنید

    هنگامی که نقشه سایت خود را ایجاد کردید، چند راه مختلف برای ارسال آن به گوگل وجود دارد.

    1. کنسول جستجوی گوگل این احتمالا ساده ترین راه برای ارسال نقشه سایت شما است. وقتی وارد سیستم شدید کنسول جستجوی گوگل، نقشه سایت را در پانل سمت چپ پیدا کنید:
      نحوه ارسال نقشه سایت به کنسول جستجوی گوگل
      سپس URL نقشه سایت خود را اضافه کنید و گزینه Submit را بزنید. کار آسان.
    2. ابزار پینگ. با وارد کردن موارد زیر می توانید مستقیماً در مرورگر خود درخواست ارسال کنید:

      https://www.google.com/ping?sitemap=https://yourwebsite.com/sitemap

    3. فایل Robots.txt: همچنین می توانید با قرار دادن لینک نقشه سایت خود در فایل robots.txt خود، نقشه سایت ارسال کنید.
    4. WebSub. اگر از فید RSS به عنوان نقشه سایت خود استفاده می کنید، WebSub توصیه می شود.

    X(ML) نقطه را مشخص می کند

    برای جمع بندی همه چیز برای شما، هیچ جریمه ای در گوگل برای نداشتن نقشه سایت وجود ندارد، اما اگر وب سایت شما شرایط لازم را داشته باشد، مزایایی دارد. و در حالت ایده‌آل فقط به این دلیل است که شما یک سایت بزرگ دارید، نه به این دلیل که ساختمان داخلی یا ساختمان بک لینک خود را سست کرده‌اید. فقط به خاطر داشته باشید که نقشه سایت قانونی نیست که گوگل باید از آن پیروی کند – بلکه بیشتر مجموعه ای از اولویت ها و دستورالعمل ها است که می تواند به آن در تلاش های خزیدن و نمایه سازی کمک کند.

    ایجاد نقشه سایت رایگان است و به مهارت فنی زیادی برای ساختن نیاز ندارد، پس همین امروز با نقشه سایت خود شروع کنید!