ردیابی مسیرهای تبدیل مشتری به شما کمک می کند مسیری را که مشتریان قبل از تبدیل طی می کنند را درک کنید. دانستن این سفر بسیار مهم است زیرا مناطقی را به شما نشان می دهد که باید روی افزایش و تسریع تبدیل تمرکز کنید.
بنابراین دقیقاً مسیرهای تبدیل چیست و چگونه آنها را ردیابی می کنید؟ برای یادگیری نحوه ایجاد مسیرهای تبدیل موفق در Google Analytics به خواندن ادامه دهید تا بتوانید سرنخ ها و فروش بیشتری ایجاد کنید.
محتوا
مسیر تبدیل در گوگل آنالیتیکس چیست؟
مسیر تبدیل مجموعه ای از اقداماتی است که یک بازدیدکننده جدید وب سایت قبل از انجام یک اقدام دلخواه در سایت شما انجام می دهد که به عنوان تبدیل نیز شناخته می شود. این عمل می تواند پر کردن فرم، کلیک کردن روی دکمه، خرید و غیره باشد.
به عنوان مثال، فرض کنید یکی از اهداف وب سایت شما تولید سرنخ از طریق کتاب الکترونیکی است. در این مورد، مسیر تبدیل یک قیف مرتبط از کلیکهایی را که بازدیدکنندگان وبسایت برای ارسال اطلاعات تماس خود انجام میدهند، نشان میدهد.
در اینجا تصویری از برخی از مسیرهای تبدیل رایج آورده شده است:
مسیرهای تبدیل معمولاً شامل صفحه فرود، پیشنهاد محتوا و دکمه فراخوان است. همچنین می توانید صفحات تشکر را در مسیر خود قرار دهید.
چرا مسیرهای تبدیل مهم هستند؟
اگر میخواهید تبدیلهای وبسایت خود را بهبود ببخشید، باید بدانید چه چیزی باعث این تبدیلها میشود. و از آنجایی که مشتریان اغلب اقدامات متعددی را قبل از تبدیل انجام می دهند، دانستن نکات و نکات این رفتارها بسیار مهم است.
بیایید به برخی از دلایلی که چرا ردیابی مسیرهای تبدیل برای ایجاد و حفظ یک برنامه اقدام بازاریابی بسیار مهم است، عمیق تر بپردازیم.
- بدانید چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست. دانستن مسیرهای رفتاری مشتریان بالقوه و مشتریان به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام کمپین ها و نقاط تماس کار می کنند تا بتوانید بودجه و منابع خود را بر این اساس متمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که تعداد بیشتری از مسیرهای تبدیل کاربر شما از تبلیغات PPC شروع می شود تا تبلیغات اجتماعی، بنابراین می توانید مقدار بیشتری از بودجه PPC خود را برای افزایش فروش خود اختصاص دهید.
- تنگناها را در قیف خود شناسایی کنید. مسیرهای تبدیل به شما کمک می کنند تا ببینید در کجای قیف شما نشتی وجود دارد. برای مثال، میتوانید ببینید که آیا برای یک پیشنهاد خاص، احتمالاً به دلیل یک اشکال، مشکل ردیابی، یا به دلیل نیاز به بهبود (مانند سازگاری بیشتر با تلفن همراه، داشتن فیلدهای کمتر و غیره) جهش وجود دارد یا خیر.
- مخاطب خود را بهتر درک کنید. شما همچنین می توانید بینشی در مورد عواملی مانند موقعیت مکانی، وضعیت درآمد و جنسیت کسب کنید تا درک بهتری از مخاطبان هدف خود داشته باشید. برای مثال، ممکن است متوجه نرخ بالای رها شدن سبد خرید در بین کاربران در یک مکان خاص شوید. میتوانید بررسی کنید که آیا مشکل از نبود روشهای پرداخت محلی است که میتوانید برای تجربه مشتری بهتر و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل، بهبود ببخشید.
- گزارش کمپین را ساده کنید. در نهایت، مسیرهای تبدیل واضح به شما امکان می دهد به راحتی معیارهای بین کانالی را جمع آوری کنید، به شما کمک می کند عملکرد بازاریابی خود را با دقت بیشتری در کانال ها تجزیه و تحلیل کنید و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.
نحوه تنظیم مسیرهای تبدیل در گوگل آنالیتیکس
اکنون که اهمیت مسیرهای تبدیل را میدانید، زمان آن رسیده است که به نحوه راهاندازی موفقیتآمیز آنها در Google Ads و Google Analytics بپردازید.
1. ردیابی تبدیل خود را تنظیم کنید
برای استفاده از مسیرهای تبدیل در گوگل آنالیتیکس، البته باید مشخص کنید که چه میزان تبدیلی دارید. بسته به استراتژیهای بازاریابی که استفاده میکنید، میتوانید این کار را با ردیابی تبدیلها در Google Ads و/یا با تعیین هدف در Google Analytics انجام دهید.
در تبلیغات گوگل:
- به Tools & Settings > Measurement > Conversions بروید
- روی +New Conversion Action کلیک کنید.
- روی وب سایت کلیک کنید
- آدرس وب سایت خود را وارد کنید
- روی Scan کلیک کنید
سپس Google Tag خود را مطابق شکل زیر تنظیم میکنید، سپس نام برچسب را وارد کرده و حسابهای مورد نظر را انتخاب کنید.
اهداف خود را تعیین کنید
همچنین باید اهدافی را در گوگل آنالیتیکس تعیین کنید. با GA4 این تنظیمات متفاوت خواهد بود، اما در حال حاضر این چیزی است که در Universal Analytics به نظر می رسد.
روی Admin در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید.
روی Goals کلیک کنید
سپس بر روی گزینه سفارشی کلیک کنید تا یک هدف جدید تعیین کنید و توضیحات و جزئیاتی در مورد هدف خود اضافه کنید. شرح شما شامل نام و نوع هدف است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
در حالی که چهار نوع کلیدی از اهداف گوگل آنالیتیکس برای انتخاب وجود دارد، اقدام تبدیل مورد نظر شما نوع هدف شما را تعیین می کند.
- مدت زمان: اینها مدت زمان ماندن کاربران در سایت شما را قبل از ترک ردیابی می کنند که می توانید از آنها برای پیگیری تعامل استفاده کنید.
- مقصد: این اهداف زمانی را که یک صفحه خاص در سایت شما بارگیری می شود به عنوان راهی برای ردیابی یک تبدیل پیگیری می کنند. به عنوان مثال، صفحه تشکر که پس از ثبت نام در خبرنامه ایمیلی فعال می شود یا صفحه تشکر برای سفارش شما.
- صفحات در هر بازدید: این اهداف تعداد صفحاتی را که بازدیدکنندگان وب قبل از ترک سایت شما طی می کنند را ردیابی می کنند – که می تواند یک معیار سئو مفید نیز باشد.
- مناسبت ها: این اهداف تعاملات کاربر را که Google معمولاً ثبت نمیکند، مانند بارگیری PDF، کلیک روی دکمهها، کلیکهای روی لینکهای خروجی، یا حتی دانلود یک نقل قول برای کسبوکارهایی مانند ارائهدهندگان خدمات VoIP، دنبال میکند.
هنگامی که جزئیات هدف خود را پر کردید، روی دکمه ارزش کلیک کنید تا ارزش پولی هدف خود را تعیین کنید (ما در اینجا به شما نشان می دهیم که چگونه مقادیر تبدیل را تنظیم کنید). روی “تأیید” کلیک کنید و ذخیره کنید.
یک پروژه انتساب راه اندازی کنید
برای استفاده از گزارش مسیر تبدیل در گوگل آنالیتیکس، ابتدا باید یک پروژه انتساب ایجاد کنید. به Explore > Conversion Paths بروید و سپس دستورات را دنبال کنید تا پروژه خود را راه اندازی کنید.
هنگامی که پروژه خود را راه اندازی کردید، اکنون می توانید یک بخش تبدیل ایجاد کنید.
یک بخش تبدیل ایجاد کنید
به Conversions » Funnels Multichannel » Lead Paths بروید. سپس بر روی Conversion Segments کلیک کنید.
روی ایجاد یک بخش تبدیل جدید کلیک کنید. یک بخش جدید می تواند کاربران شما را از یک مکان جغرافیایی خاص تعریف کند که یک خط محصول خاص و غیره را خریداری می کنند.
بخش اجرای جدید را تعریف و نامگذاری کنید. این تضمین میکند که Google Analytics و Data Studio شما گزارشهای یکسانی را نشان میدهند.
روی Apply و سپس Save کلیک کنید
این یک بخش تبدیل جدید ایجاد می کند و بخش را در گزارش مسیر تبدیل شما اعمال می کند.
حالا شما آماده رفتن هستید!
درک گزارش سرنخ ها
با راهاندازی مسیرهای تبدیل، اکنون میتوانید از گزارش قیفهای چند کانالی در Google Analytics برای درک بهتر اسناد بازاریابی خود استفاده کنید. این گزارش به شما نشان می دهد که کدام کانال ها در تبدیل سایت شما نقش داشته اند، مانند ارگانیک، مستقیم، پولی، ارجاع و غیره.
برای مشاهده این مسیرها، به Conversions » Funnels Multichannel » Lead Conversion Paths بروید
نکته حرفه ای: محدوده تاریخ را روی سه ماه گذشته تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که تاخیر زمان تا تبدیل می تواند روزها یا هفته ها باشد، بنابراین یک چارچوب زمانی حداقل سه ماه گذشته را تعیین کنید. این نیز اغلب زمان کافی برای به دست آوردن داده های عملی است.
درک گزارش تبدیل کمکی
در همان بخش گوگل آنالیتیکس، ابزار مدلسازی اسناد دیگری به نام گزارش تبدیل کمکی وجود دارد. تبدیلهای کمکی برای یک کانال، همه کانالهایی هستند که به تبدیل کمک کرده یا منجر به تبدیل شدهاند، اما آخرین تعامل نبودهاند.
به عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر یک کد QR را اسکن می کند تا یک برنامه را دانلود کند، اما تصمیم می گیرد که برنامه را فورا دانلود نکند. بعداً آنها برنامه را از طریق پیوندی در رسانه های اجتماعی شما دانلود می کنند. در حالی که ضربه زدن روی پیوند اجتماعی به عنوان تبدیل آخرین کلیک به حساب می آید، کد QR شما به عنوان یک تبدیل کمکی عمل می کند که ممکن است با معیارهای تبدیل شمارش نشود.
فلوچارت زیر بیشتر تعاملات پشتیبانی شده را نشان می دهد.
منبع تصویر
درک تبدیل های کمکی برای شناسایی کانال های بازاریابی که مشتریان را با محصول شما آشنا می کند، مهم است. سپس میتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که از این کانالها سرنخهای با کیفیت جذب میکنید و نرخ تبدیل خود را افزایش میدهید.
با درک تبدیل های کمکی، همچنین می توانید مقادیری را به مسیرها و کلیک های موجود در صف که راه را برای تبدیل نهایی باز کرده است، مانند پیوندهای ارجاع، تبلیغات و غیره، همانطور که در گزارش زیر نشان داده شده است، اختصاص دهید.
این نه تنها به شما کمک میکند نقش کانالهای مختلف را در کمک به تبدیل درک کنید، بلکه از تبدیل آخرین کلیک نیز فراتر میرود تا تصویر واضحی از عملکرد کمپین شما و سفر کلی مشتری ارائه دهد.
همین امروز مسیرهای تبدیل خود را تنظیم کنید
مسیرهای تبدیل در گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که فعالیت کاربران را در سایت خود ردیابی کنید و عملکرد کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید و به شما بینشی از موثرترین کانال های بازاریابی می دهد. سپس این بینش ها به شما کمک می کند منابع خود را بر اساس آن تخصیص دهید و بهینه سازی هایی را برای افزایش نرخ تبدیل خود شناسایی کنید.
درباره نویسنده
دیوید پاگوتو موسس و مدیر عامل SIXGUN، یک آژانس بازاریابی دیجیتال مستقر در ملبورن است. او بیش از 10 سال است که در بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته است و به سازمان ها کمک می کند تا مشتریان بیشتر، دسترسی بیشتر و تأثیرگذاری بیشتر داشته باشند.