Google Analytics 4 (GA4) در حال متحول کردن دنیای تجزیه و تحلیل وب و بازاریابی است. با ویژگیها و قابلیتهای پیشرفتهاش، تبلیغکنندگان اکنون میتوانند درک عمیقتر و جامعتری از تعاملات وبسایت و اپلیکیشن خود به دست آورند.
ما در اینجا اطلاعات کاملی درباره GA4 ارائه می دهیم، اما در این مقاله می خواهم به سه ویژگی کلیدی که برای ردیابی و تجزیه و تحلیل رفتار مشتری حیاتی هستند، عمیق تر بپردازم:
- هشدارهای گوگل
- پیوند دادن یک حساب Google Ads
- شناسه کاربر
آنچه که این ویژگیها را برای GA4 منحصربهفرد میکند را برجسته میکنم، توضیح میدهم که چرا برای افزایش اثربخشی کمپینهای بازاریابی شما ضروری هستند، و راهنمایی گام به گام در مورد نحوه پیادهسازی آنها در حساب GA4 خود ارائه میدهم.
برای باز کردن پتانسیل کامل تجزیه و تحلیل وب خود با Google Analytics 4 آماده شوید.
ویژگی شماره 1 GA4: Google Signals
Google Signals یک ویژگی تجزیه و تحلیل پیشرفته است که گزارش دهی بین دستگاهی و بازاریابی مجدد را به سطح بعدی ارتقا می دهد. سیگنال ها که به طور یکپارچه با Google Analytics یکپارچه شده است، نمای جامعی از نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما در چندین دستگاه و جلسات ارائه می دهد. این ویژگی یک ارتقاء بزرگ در پلت فرم گزارش تبلیغات گوگل است.
هنگامی که Google Signals را در پلتفرم Analytics فعال میکنید و کاربر شخصیسازی تبلیغات را فعال میکند، Google میتواند اطلاعات بیشتری را در مورد کاربر هنگام حرکت در وبسایت شما جمعآوری کند. این اطلاعات، که ممکن است شامل موقعیت مکانی کاربر، سابقه جستجو، سابقه YouTube، و دادههای سایتهایی باشد که با Google شریک هستند، برای ارائه اطلاعات جمعآوریشده و ناشناس در مورد رفتار بین دستگاهها استفاده میشود (زیرا میدانیم که حریم خصوصی یک روند بازاریابی رو به رشد است) .
توجه به این نکته مهم است که دادههای بین دستگاهی تنها از زمانی که این ویژگی در Google Analytics 4 (GA4) فعال میشود در دسترس خواهد بود و عطف به ماسبق نمیشود.
نحوه فعال کردن Google Signals
برای فعال کردن Google Signals، مراحل زیر را دنبال کنید:
- به بخش مدیریت GA4 بروید.
- در تنظیمات ملک، روی «تنظیمات داده» کلیک کنید.
- “مجموعه داده ها” را انتخاب کنید.
- اکنون در صفحه جمع آوری داده های Google Signals خواهید بود.
- برای فعال کردن Google Signals و جمعآوری دادههای مکان/دستگاه، کلید سمت راست را روی «روشن» تغییر دهید.
تصور کنید روی یک صخره ایستاده اید و به چشم انداز وسیعی نگاه می کنید. شما می توانید تنها بخش کوچکی از آنچه در منطقه اتفاق می افتد را با چشم غیر مسلح ببینید. اما با یک جفت دوربین دوچشمی می توانید چیزهای بیشتری ببینید و تصویر واضح تری از آنچه در حال وقوع است به دست آورید. به همین ترتیب، Google Signals به شما این امکان را می دهد تا فراتر از وب سایت خود را ببینید و تعاملات مخاطبان خود را در چندین دستگاه و پلتفرم، از جمله Google Ads و Google Marketing Platform دنبال کنید.
با استفاده از این اطلاعات، می توانید تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهینه سازی تلاش های تبلیغاتی خود، هدف قرار دادن گروه های خاصی از کاربران با پیام های شخصی سازی شده و پیگیری عملکرد کمپین های خود اتخاذ کنید.
نحوه اضافه کردن فیلترهای جمعیتی در GA4
در GA4، وقتی مخاطب ایجاد میکنید، بخش Suggested Audience به شما یک الگو میدهد تا از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. اگر Google Signals فعال باشد و داده ها در بازه زمانی مشخص شده حداقل شرایط را برآورده کنند، می توانید با افزودن فیلترهای جمعیت شناختی به تعریف مخاطب، هدف خود را اصلاح کنید. این امکان هدف گذاری دقیق تری را برای مخاطب فراهم می کند.
در اسکرین شات نشان داده شده در بالا، اگر یکی از الگوها را انتخاب کنید، مانند “Recently Active Users”، گزینه ای برای اضافه کردن یک شرط جدید به شما داده می شود.
در گزینههای اصطلاحات جدید، اطلاعات جمعیتی با محدوده کاربر را برای افزودن به فیلتر تعریف مخاطب پیدا خواهید کرد. این گزینه تنها در صورتی در دسترس است که Google Signals روشن باشد.
نحوه استفاده از مخاطبان پیشگو در GA4
GA4 مزیت قابل توجهی نسبت به Universal Analytics (UA) (که جایگزین آن می شود) با گنجاندن مخاطبان پیش بینی کننده ارائه می دهد. فهرست مخاطبان پیشبینیکننده با گنجاندن یکی از معیارهای پیشبینیکننده زیر در تعریف مخاطب ایجاد میشود:
- خریداران بالقوه در 7 روز
- احتمالاً اولین خریدار در 7 روز است
- احتمالاً 7 روزه کاربر انصراف داده است
- خریداران احتمالی 7 روزه سرگردان هستند
- پیشبینی بیشترین هزینهکنندگان در 28 روز
به عنوان مثال، میتوانید یک مخاطب «خریداران 7 روزه با احتمال زیاد» ایجاد کنید، که کاربرانی را که به احتمال زیاد در 7 روز آینده خرید میکنند را پوشش میدهد. این توانایی شما را برای هدف قرار دادن کاربرانی که احتمال بیشتری برای تبدیل و خرید دارند، بهبود میبخشد.
Google Signals به شما امکان می دهد هدف گذاری مخاطبان خود را به سطح بعدی ببرید. هنگامی که Google Signals را فعال کرده اید و داده های کافی را در بازه زمانی مشخص شده داشته باشید، این فرصت را خواهید داشت که با استفاده از فیلترهای جمعیتی، هدف گذاری مخاطبان خود را بهبود ببخشید.
این به شما این امکان را میدهد تا مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و در نتیجه استراتژی بازاریابی بهینهتری داشته باشید. با Google Signals، می توانید درک عمیق تری از مخاطبان خود به دست آورید و تبلیغات بسیار هدفمند و موثر ایجاد کنید.
ویژگی شماره 2 GA4: تبلیغات گوگل را متصل کنید
به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، اهمیت استفاده از داده ها برای اطلاع رسانی استراتژی و بهینه سازی کمپین های خود را می دانید. با اتصال Google Analytics و Google Ads، به بسیاری از معیارهای ارزشمند PPC مانند هزینه، کلیکها، نمایشها و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.
این ادغام نه تنها بینش جدیدی در مورد دادههای شما ارائه میکند، بلکه فرآیند راهاندازی ردیابی تبدیل برای کمپینهای Google Ads شما را با اجازه دادن به شما برای وارد کردن رویدادهای تبدیل از Google Analytics ساده میکند.
فرآیند ایجاد این ادغام آسان و سریع است و در سه مرحله ساده قابل دستیابی است. بیایید شیرجه بزنیم و ببینیم چگونه انجام می شود (هر چند از این اشتباهات ردیابی تبدیل خودداری کنید!).
اینم فیلم آموزشی:
1. ادغام را در پنل مدیریت شروع کنید
برای شروع فرآیند اتصال، با کلیک روی چرخ دنده در گوشه سمت چپ پایین پلتفرم وارد پنل مدیریت Google Analytics 4 شوید. در ستون Property، به بخش Product Linking رفته و “Google Ads Linking” را انتخاب کنید. در پانل سمت راست، روی دکمه آبی “Connect” واقع در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید تا ادغام شروع شود.
2. حسابهای Google Ads را برای اتصال انتخاب کنید
روی پیوند آبی رنگ «انتخاب حسابهای Google Ads» کلیک کنید، که یک پنجره کشویی باز میشود که تمام حسابهای Google Ads را که برای آنها حقوق مدیریت دارید، نشان میدهد. از اینجا می توانید حساب هایی را که می خواهید پیوند دهید انتخاب کنید.
یک بنر آبی در بالای این پنجره به شما یادآوری می کند که برای مرتبط کردن یک ویژگی GA با یک حساب Google Ads، باید مجوزهای “ویرایش” در ویژگی GA و دسترسی سرپرست به حساب Google Ads داشته باشید.
3. تنظیمات خود را پیکربندی کنید
در این مرحله نهایی، شما این فرصت را خواهید داشت که تنظیمات خاصی را برای اتصال خود به Google Analytics 4 و Google Ads انتخاب کنید. دو تنظیمات به طور پیش فرض فعال است، اما شما می توانید تنظیماتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای کسب و کار شما مطابقت دارند.
- فعال کردن تبلیغات شخصیشده: این امکان به اشتراک گذاری داده های مخاطبان و رویدادهای تبدیل بین Google Analytics 4 و Google Ads را فراهم می کند. این اطلاعات برای هدف گذاری و ردیابی تبدیل ها استفاده می شود.
- فعال کردن برچسبگذاری خودکار: این اجازه می دهد تا تبلیغات Google Ads شما به طور خودکار با پارامترهای UTM و gclid برچسب گذاری شوند. این امر تخصیص مناسب پیوندهای تبلیغاتی شما را تضمین می کند. اگر ترجیح می دهید از برچسب گذاری دستی استفاده کنید، می توانید این تنظیم را خاموش کنید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که تگ های UTM باید به صورت دستی به هر پیوند تبلیغاتی در این مورد اضافه شوند. با استفاده از منوی کشویی می توانید هر یک از گزینه ها را انتخاب کنید.
ویژگی شماره 3 GA4: User-ID
در GA4، ردیابی User-ID به شما امکان می دهد یک شناسه منحصر به فرد را به هر کاربر اختصاص دهید، که سپس می تواند برای ردیابی رفتار آنها در چندین دستگاه و جلسات استفاده شود. این تصویر کاملتر و دقیقتر از رفتار کاربران شما ارائه میکند، زیرا میتوانید سفر کاملی را که آنها در وبسایت یا برنامه خود انجام میدهند، نه فقط جلسات مجزا را مشاهده کنید.
در UA، ردیابی رفتار کاربر در چندین دستگاه و جلسات میتواند چالشبرانگیز باشد زیرا نیاز به اتصال جلسه در سمت مشتری دارد که میتواند پیچیده و مستعد خطا باشد. GA4 با استفاده از ردیابی User-ID که پیچیدگی ردیابی رفتار کاربر را کاهش می دهد و دقت داده های شما را بهبود می بخشد، نیاز به پیوند دادن جلسات را از بین می برد.
علاوه بر این، GA4 به شما امکان می دهد معیارهای مبتنی بر کاربر ایجاد کنید، نه فقط معیارهای سنتی SEO مانند ارزش طول عمر، که کل سفر کاربر را در دستگاه ها و جلسات در نظر می گیرد. این دیدگاه جامع تری از رفتار کاربران شما ارائه می دهد و می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد نحوه تعامل با مخاطبان خود بگیرید.
نحوه پیاده سازی User-ID در GA4 با استفاده از Google Tag Manager
می توانید از این آموزش ویدیویی YouTube استفاده کنید یا مراحل زیر را دنبال کنید.
1. یک تگ پیکربندی GA4 جدید (یا ویرایش موجود) در Google Tag Manager ایجاد کنید.
2. در تگ پیکربندی GA4، به بخش “Fields to set” بروید و “Add row” را انتخاب کنید.
3. در کادر متنی «Field Name»، «user_id» را تایپ کنید و در کادر متنی «Value» مقدار User-ID را که به کاربران خود اختصاص دادهاید وارد کنید (این متغیر میتواند یک متغیر dataLayer باشد).
4. ظرف GTM را ذخیره و منتشر کنید.
5. با بررسی گزارشهای بیدرنگ GA4 یا با استفاده از حالت اشکالزدایی GA4، بررسی کنید که دادههای User-ID به درستی ارسال میشوند.
شناسه کاربری در GA4 مهم است زیرا به شما امکان می دهد یک کاربر واحد را در چندین دستگاه و جلسات ردیابی و شناسایی کنید. با شناسه کاربری می توانید تصویر کاملتر و دقیق تری از رفتار کاربران خود از جمله تعداد جلسات، صفحات در هر جلسه و تبدیل دریافت کنید.
این فقط یک مثال اساسی از نحوه اجرای ردیابی User-ID با استفاده از GTM است و ویژگی های پیاده سازی شما ممکن است بسته به وب سایت یا برنامه شما متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق تر در مورد نحوه اجرای ردیابی User-ID در سناریوی خاص خود، باید به اسناد GA4 مراجعه کنید.
شروع به استفاده از ویژگی های GA4 کنید
سیگنالهای Google، پیوند دادن حساب Google Ads و User-ID به تبلیغکنندگان دید کاملتری از تعاملات وبسایت و برنامههایشان ارائه میکنند و آنها را قادر میسازد تا رفتار مشتری را بهطور مؤثرتری ردیابی و تحلیل کنند و مزیت رقابتی در بازار کسب کنند. استفاده از آنها را از امروز شروع کنید و از قدرت GA4 برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنید!