5 روش برای استفاده از Google Data Studio برای بهبود سئو

5 روش برای استفاده از Google Data Studio برای بهبود سئو

گوگل دیتا استودیو مدت هاست که ابزاری برای تجسم داده های شما و استخراج اطلاعات بوده است. اما اکنون که با Looker یکپارچه شده است (و در واقع اکنون Looker Studio نامیده می شود)، به یک نیروگاه برای تجزیه و تحلیل و هوش تجاری تبدیل شده است.

منبع تصویر

Looker Studio به هر منبع داده شخص ثالث مجاز – Google Ads، Facebook Ads، Tableau و غیره متصل می شود. – اما به ویژه برای سئوکاران، پیوند دادن به Google Analytics و سایر ابزارهای سئو فرصت های بی پایانی برای بهبود دید، ترافیک، رتبه بندی و تجربه سایت به شما می دهد.

در این پست، ما پنج راه را به اشتراک می گذاریم که می توانید از استودیو Google Looker برای بهبود سئوی خود استفاده کنید.

5 روش برای استفاده از Google Data Studio (Looker) برای بهبود سئو

با اتصال Data Studio به ابزارهای گزارش SEO خود – مانند Google Analytics، Search Console و موارد دیگر – می توانید عملکرد ارگانیک را تجزیه و تحلیل کنید، تعامل سایت را نظارت کنید، دستیابی به هدف را پیگیری کنید، منابع ترافیک را مقایسه کنید و با مراجع همگام باشید. نتیجه؟ ترافیک بیشتر به وب سایت شما و البته فروش بیشتر. در اینجا نحوه ساخت هر کدام آورده شده است.

1. ترافیک ارگانیک را تجزیه و تحلیل کنید

با اتصال‌دهنده‌های متعدد Google Data Studio، راه‌های زیادی برای ردیابی ترافیک ارگانیک و روند تعامل وجود دارد.

بهترین راه برای ردیابی عملکرد ارگانیک، اتصال به Google Analytics است. اینگونه است:

  1. وارد Data Studio خود (https://datastudio.google.com/) شوید و روی «ایجاد» کلیک کنید
  2. روی “منبع داده” کلیک کنید
  3. Google Analytics را انتخاب کنید
  4. اگر قبلاً پارامترهای ویژگی را تنظیم کرده‌اید، می‌توانید ویژگی را وارد کنید تا داده‌های خود را به طور خودکار وارد کنید – تصاویر، ویدیوها یا URL. همچنین می توانید با استفاده از فیلترها پارامتر خود را به صورت دستی انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که یک ملک چیست، در اینجا صفحه راهنمای Google در مورد خواص است.
  5. داده های خود را با فیلترها و تاریخ ها محدود کنید. می توانید داده های خود را بر اساس کانال، صفحات وب، نوع دستگاه، کشور و غیره فیلتر کنید. و دیگران.

در اینجا مواردی برای پیگیری وجود دارد:

  • کلیک ها و CTR به کنسول جستجوی گوگل متصل شوید و از برگه کلیک های سایت و CTR برای بررسی نرخ کلیک سایت خود در یک دوره زمانی استفاده کنید. یک نمودار خطی بهترین نمایش را ارائه می دهد و سپس می توانید از بازه زمانی هفتگی برای مشاهده روندهای روزهای خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید تغییر الگوی واضحی را در آخر هفته مشاهده کنید.

  • صفحات خاص با استفاده از گزینه فیلتر صفحه، الگوهای ترافیک را در صفحات وب یا بخش های خاص سایت خود بررسی کنید. از یک جدول یا صفحه گسترده برای مقایسه واضح‌تر بین صفحات یا گروه‌های مختلف صفحات استفاده کنید. این می تواند هنگام انجام ممیزی محتوا بسیار مفید باشد.
  • عملکرد کلمه کلیدی می‌توانید Data Studio را به Google Analytics، جستجوهای کنسول جستجو یا ابزارهای SEO مشابه مانند Ahrefs و Moz متصل کنید تا عملکرد کلمات کلیدی را ردیابی کنید. معیارهایی که می توانید ببینید بسته به منبع داده ای که استفاده می کنید متفاوت است. به عنوان مثال، Moz دارای چندین رابط برای ردیابی نمایان بودن SERP، از جمله رتبه بندی و تغییرات کلمات کلیدی، اشتراک گذاری کلیک، توزیع رتبه و موارد دیگر است. توجه داشته باشید که اگر ردیاب انتخابی شما هنوز یک رابط رسمی وابسته نیست، می توانید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

اگر متوجه شدید که عملکرد کلمه کلیدی شما ضعیف است، ممکن است نیاز به بهبود سئوی درون صفحه خود داشته باشید. اگر به دنبال کلمات کلیدی برای هدف هستید، ابزار رایگان کلمه کلیدی ما را امتحان کنید.

2. داده های جستجوی سایت را نظارت کنید

درک عباراتی که بازدیدکنندگان وب سایت شما هنگام جستجوی سایت شما جستجو می کنند می تواند به شما در بهینه سازی محتوا و معماری سایت کمک کند. هیچ عملکرد داخلی برای این کار وجود ندارد، بنابراین باید یک ویجت را به Google Analytics خود اضافه کنید. این مقاله Analytics Mania نحوه تنظیم بینش جستجوی سایت در Google Analytics 4 را با ایجاد یک رویداد view_search_results و نحوه اتصال به Data Studio را توضیح می‌دهد.

3. دستیابی به اهداف را دنبال کنید

با Google Data Studio، برای پیگیری اهداف خود نیازی به جابجایی بین چندین پنجره ندارید. به سادگی با Google Analytics یکپارچه شوید و می توانید همه آنها را از داشبورد Data Studio پیگیری کنید.

سپس می توانید بازگشت سرمایه کمپین های خود را ببینید و سرنخ هایی برای بهبود نرخ تبدیل پیدا کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

  1. روی تب Add Chart در Google Analytics کلیک کنید و Scorecard را انتخاب کنید.
  2. معیار خود را انتخاب کنید و هدف خود را اضافه کنید. برای این مثال، من اهداف نرخ پرش را در Google Analytics تنظیم کرده ام، بنابراین هدفی که در اینجا وارد می کنم کاهش نرخ پرش به زیر 30٪ است. مقایسه هدف با درصد اندازه گیری می شود، بنابراین هدف 30٪ تقسیم بر درصد فعلی خواهد بود.
  3. می توانید نسبت را به صورت درصد یا امتیاز تنظیم کنید و آن را با نمودار مورد نظر خود تجسم کنید. به این ترتیب می توانم به راحتی ببینم (یا به مشتری خود نشان دهم) چقدر به کاهش نرخ پرش نزدیک هستم.

    4. در مورد منابع ترافیک خود تحقیق کنید

    با استفاده از Google Data Studio (Looker Studio)، می توانید به راحتی پیگیری کنید که کدام منابع ترافیک برای اهداف خاص شما بهتر کار می کنند و اینکه آیا آن منابع موتورهای جستجو، پلت فرم های اجتماعی، برنامه ها، بازارها و موارد دیگر هستند.

    با همه اینها، می توانید فرصت های ترافیکی جدیدی پیدا کنید و یک برنامه بازاریابی چند کاناله محکم بسازید.

    داشبورد شما می تواند به انواع مختلف پلتفرم های ردیابی ترافیک متصل شود، اما رابط Google Analytics اکثر آنها را در یک مکان گرد هم می آورد.

    به عنوان مثال، در اینجا نحوه ردیابی ترافیک تبلیغات رسانه های اجتماعی آورده شده است:

    1. رابط Google Analytics خود را راه اندازی کنید و به نمودار نمودار بروید.
    2. منبع داده خود را انتخاب کنید. ردیابی تبلیغات فیس بوک، ردیابی تبلیغات YouTube و موارد دیگر.
    3. نوع نمودار خود را انتخاب کنید. برخی از نمودارها برای اهداف خاص مفیدتر هستند. به عنوان مثال، نمودار خطی که ترافیک گروه های سنی مختلف را مقایسه می کند، گروه سنی غالب ترافیک شما را به وضوح نشان می دهد.
    4. خروجی خود را تنظیم کنید می توانید با مشخصاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان تبدیل شده و بازه زمانی بیشتر فیلتر کنید.

    چند نکته سریع:

    • نمودارها و جداول مقایسه را مشاهده کنید. برای مثال، می‌توانید با مقایسه بازده از فصل‌های خارج از فصل به دوره‌های اوج، رابطه‌ای بین بازده بازگشت سرمایه و فصل‌ها نشان دهید.
    • بازده خود را اندازه گیری کنید همچنین می توانید هزینه هر نتیجه خود را پیگیری کنید تا سودآورترین کانال ها را پیدا کنید. تنظیمات داده‌های نمودار را باز کنید، جدول یا نمودار پشته‌ای را به‌عنوان نوع نمودار انتخاب کنید و سپس هزینه‌های تبلیغات، نمایش‌ها و کلیک‌ها را به عنوان معیارها وارد کنید. چارچوب زمانی را برای مقایسه انتخاب کنید و تمام. در اینجا به شما نشان می دهیم که چگونه داده های هزینه را به Google Analytics وارد کنید.

    5. منابع را تجزیه و تحلیل کنید

    اگر می خواهید در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید، باید بک لینک های با کیفیت بالا دریافت کنید. اگر ابزار سئوی خود را به Google Data Studio متصل کنید، می توانید پروفایل بک لینک خود را ردیابی کنید تا مشخص کنید کدام لینک های ارجاع بیشترین ترافیک را دارند. ویژگی هایی که می توانید برای ردیابی ارجاع ها استفاده کنید به انتخاب اتصال دهنده شما بستگی دارد، اما در اینجا چند نکته کلی وجود دارد.

    • منابع ارجاعی با پتانسیل بالا را بیابید. اگر فقط از لینک های ارجاع خود به حجم ترافیک نگاه کنید، می توانید منابع با پتانسیل ترافیک بالا را از دست بدهید. در عوض، مراقب درصد افزایش ترافیک باشید. اگر شاهد افزایش ترافیک از یک پیوند ارجاع اخیر هستید، این سایت می تواند فرصتی عالی برای دستیابی و ایجاد پیوندهای بیشتر باشد.
    • ردیابی پیوندها در دسته ها می‌توانید از فیلتر روی داشبورد خود برای گروه‌بندی داده‌های صادر شده از ردیاب بک لینک خود برای ردیابی و ارجاع آسان‌تر استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید لینک های ارجاع رسانه های اجتماعی یا بک لینک های قدیمی را حذف کنید.

    منبع تصویر

    از همین امروز استفاده از Google Looker Studio را برای سئو شروع کنید

    به لطف ادغام Looker، متخصصان سئو و بازاریابی اکنون قدرت شلیک بیشتری در داشبورد Google Data Studio خود دارند و فهرست شرکای پلتفرم و ادغام روز به روز در حال افزایش است. اینها موثرترین راه ها برای استخراج اطلاعات ارزشمند در مورد وب سایت شما برای بهبود ترافیک، رتبه بندی و تجربه کاربر هستند:

    • عملکرد ارگانیک
    • در سایت جستجو کنید
    • دستیابی به اهداف
    • منابع ترافیک
    • نمایه بازخورد

    امروز آن را امتحان کنید!

    درباره نویسنده

    Alex Medavar یک متخصص رسانه دیجیتال با تجربه است که بر مدیریت کمپین جستجوی پولی B2B و استراتژی برای برندهای جهانی در فضای فناوری متمرکز است. او معتقد است که با رویکرد داده محور، مشاغل کوچک و بزرگ به طور یکسان می توانند با مخاطبان خود صحبت کنند و در چشم انداز رسانه های دیجیتال به نتایجی دست یابند. برای ابزارها، منابع و موارد دیگر، به alexmedawar.com مراجعه کنید.