اگر می خواهید در تجارت موفق باشید، باید بدانید هر دلار به کجا می رود. داشتن یک ایده تقریبی کافی نیست – باید روی کاغذ باشد. این جایی است که بودجه کسب و کار مطرح می شود. اما طبق تحقیقات Clutch، 46 درصد از مشاغل کوچک بودجه اعلام شده ندارند. این تقریبا نصف راهه😮.
بودجه بندی می تواند ترسناک باشد، اما نگران نباشید – برای ایجاد یک بودجه کسب و کار کوچک به پیشینه مالی یا حسابداری نیاز ندارید. در این پست، تمام اصول اولیه بودجه بندی را که باید بدانید را پوشش می دهم، به شما نشان می دهم که چگونه یک بودجه کسب و کار کوچک ایجاد کنید، و سپس الگوهایی را ارائه می کنم تا از ابتدا شروع نکنید.
محتوا
چرا به بودجه کسب و کار کوچک نیاز دارید؟
به طور خلاصه، بودجه بندی شما را وادار می کند تا بر اهداف تجاری خود تمرکز کنید و به عنوان قطب نما عمل می کند تا بدانید که آیا در مسیر درستی حرکت می کنید یا خیر. همچنین هر کسب و کاری در طول زمان دچار نوسانات مالی می شود. بودجهبندی به شما کمک میکند با آنها مقابله کنید، از تأخیر در پرداختها گرفته تا بیرون کشیدن فرش از زیر خود. در اینجا مزایای اصلی بودجه کسب و کار کوچک آورده شده است:
- بررسی وضعیت مالی. این به شما امکان می دهد بدانید که آیا بودجه کافی برای ایجاد درآمد، هزینه های عملیاتی و توسعه دارید یا خیر.
- دستیابی به اهداف بلند مدت. بدانید که آیا برای دستیابی به اهداف استراتژیک، عملیاتی و مالی خود نیاز به کاهش هزینه ها یا افزایش درآمد دارید.
- کسب و کار خود را توسعه دهید. سرمایه گذاران یا وام دهندگان قبل از سرمایه گذاری در شما ابتدا به درآمد و هزینه های شما نگاه می کنند.
- امنیت مالی را حفظ کنید. این به باز نگه داشتن درها در صورت رکود اقتصادی، یک ماه تعطیلی، رکود، پرداخت های آهسته و چک های دیرکرد کمک می کند.
- از فرصت ها سرمایه گذاری کنید. با یک بودجه مشخص، هیچ فرصت با ارزشی برای کسب درآمد را از دست نخواهید داد.
دانستن اینکه چقدر پول وارد و خارج می شود به شما این امکان را می دهد که هر پنی را به کار بگیرید و از هر دلار به بیشترین سود برای تجارت خود استفاده کنید.
راهنمای 6 مرحله ای برای ایجاد بودجه کسب و کار کوچک
اکنون که متوجه شدید بودجه چقدر مهم است، در اینجا نحوه ایجاد یک بودجه آورده شده است تا بتوانید کسب و کار خود را روان نگه دارید و جریان نقدی کارآمد را تسهیل کنید:
1. امور مالی کسب و کار خود را از امور مالی شخصی خود جدا کنید
این یکی از قوانین اساسی موفقیت در تجارت است. برای صاحبان مشاغل کوچک وسوسه انگیز است که امور مالی تجاری و شخصی را با هم ترکیب کنند، اما این تقریباً همیشه منجر به فاجعه می شود. فاجعه به سه صورت:
- رکود: بدون تصویر دقیقی از وضعیت مالی خود – یعنی نحوه عملکرد کسب و کار در رابطه با هدف خود – به احتمال زیاد پیشرفت نمی کنید.
- مالیات: این به شما کمک می کند مواردی مانند هزینه های تجاری را برای اهداف مالیاتی مدیریت کنید
- دعوی قضایی: اختلاط بودجه ها مرز قانونی بین شما (صاحب کسب و کار) و کسب و کارتان را محو می کند. در صورت شکایت از شما در برابر بدهی ها و دارایی های شخصی شما محافظت می کند
اما شما چهطور این را انجام میدهید؟ در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد بودجه خود بردارید.
منبع تصویر
- برای یک حساب جاری تجاری و کارت اعتباری درخواست دهید.
- از سیستم های حسابداری جداگانه برای بودجه شخصی و امور مالی کسب و کار استفاده کنید
جداسازی این دو به شما کمک می کند تا با کسب و کار کوچک خود به عنوان یک نهاد مستقل رفتار کنید. علاوه بر مزایای مالیاتی، کسب و کار خود را برای حاشیه سود بالاتر تنظیم می کنید. همچنین توجه داشته باشید که کسب و کارهای متعلق به اقلیت می توانند به عنوان شرکت های تجاری اقلیت ثبت نام کنند تا حمایت بیشتری دریافت کنند.
2. یک صندوق اضطراری را کنار بگذارید
قانون مورفی می گوید: “هر چیزی که ممکن است اشتباه شود، انجام می شود.” به همین دلیل است که باید یک صندوق اضطراری برای کسب و کار خود کنار بگذارید.
اگر این اولین کسب و کاری نیست که راه اندازی کرده اید، می دانید که همیشه با هزینه های غیرمنتظره ای مواجه خواهید شد که اصلا انتظارش را ندارید. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک شرکت چاپ را اداره می کنید. سپس، درست پس از دریافت قراردادی که زندگی را تغییر می دهد، چاپگر اصلی شما حتی قبل از شروع کار خراب می شود. سپس صندوق اضطراری روز را نجات می دهد.
هنگامی که این هزینه های غیرمنتظره به وجود می آیند، یک صندوق اضطراری از کسب و کار شما محافظت می کند. بنابراین در حالی که وسوسه انگیز است که درآمد اضافی را برای مک بوک جدیدی که به آن نیاز ندارید خرج کنید، این کار را نکنید. فعلا مقداری از آن پول را کنار بگذارید. یک قانون کلی خوب این است که سه تا شش ماه از هزینه های عملیاتی را برای کسب و کار کوچک خود کنار بگذارید.
شما و کسب و کارتان را در صورت خرابی یا نیاز به تعویض تجهیزات شما آماده می کند. البته، همیشه میتوانید وام بگیرید، اما داشتن گزینههای بیشتر ضرری ندارد.
3. جریان های درآمدی خود را شناسایی کنید
گرانت کاردون دوست دارد بگوید “جریان نقدی پادشاه است.” پول شما از کجا می آید؟ چقدر و چند بار وارد می شود؟ برای اینکه بودجه بندی کسب و کارهای کوچک کار کند، باید پاسخ این سوالات را داشته باشید.
این به این معنی است که همه منابع درآمد خود را (نه سود) هر ماه گزارش کنید. اگر تفاوت بین درآمد و سود را نمی دانید، درآمد تمام پولی است که تجارت شما قبل از هزینه تولید می کند. پس از کسر هزینه ها، سود شما باقی می ماند.
درآمد سال خود را جمع کنید و آن را بر 12 تقسیم کنید تا درآمد یا درآمد ماهانه خود را پیدا کنید. با استفاده از این اطلاعات، می توانید ببینید که درآمد شما در طول زمان چگونه تغییر می کند. این به شما کمک می کند الگوهای فصلی و شیب ها را پیدا کرده و مدیریت کنید.
4. هزینه های ثابت خود را تعیین کنید
گام بعدی در ایجاد یک بودجه کسب و کار کوچک، شامل تمام هزینه های ثابت شما است. هزینه های ثابت هزینه های تکرار شونده ای هستند که برای عملیات تجاری شما حیاتی هستند. این هزینه های عملیاتی روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه رخ می دهد. این شامل همه چیز از اجاره، بدهی، هزینه های آب و برق و حقوق و دستمزد گرفته تا مالیات و بیمه می شود.
منبع تصویر
گفته می شود، هیچ دو کسب و کار مشابه نیستند. بنابراین یک لحظه برای شناسایی سایر هزینه های ثابت مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار خود وقت بگذارید. هنگامی که آنها را شناسایی کردید، آنها را جمع کنید تا رقم دقیقی از هزینه های ثابت خود به صورت ماهانه بدست آورید. اگر کسب و کار شما جدید است، می توانید این ارزش ها را نشان دهید.
اما مطمئن شوید که این هزینه های ماهانه را به عنوان بخشی از بودجه کسب و کار خود لحاظ می کنید. به این ترتیب می توانید برای پوشش آنها پول کنار بگذارید. هنگامی که این کار را انجام دادید، گام بعدی این است که آنها را از درآمد خود کسر کنید.
5. هزینه های متغیر خود را تعیین کنید
همانطور که هزینه های ثابت خود را بررسی می کنید، احتمالاً متوجه هزینه های متناقض دیگری در تجارت خود شده اید. این هزینه های ناسازگار به عنوان هزینه های متغیر یا هزینه ها شناخته می شوند زیرا بسته به نحوه استفاده شما از آنها تغییر می کنند. اینها شامل آب و برق، هزینه های تبلیغات، توسعه حرفه ای، لوازم، حقوق شما و موارد دیگر می شود.
منبع تصویر
به عنوان مثال، میتوانید هزینههای تولید را افزایش دهید تا مواد اولیه بیشتری به دست آورید تا با محبوبیت روزافزون محصولات خاص مواجه شوید. یا اگر یک کسب و کار SaaS دارید، ممکن است نیاز به سرمایه گذاری بودجه بیشتری در فصول خاص داشته باشید تا مشتریان بیشتری به دست آورید.
مخارج اختیاری
هزینه های اختیاری نیز به عنوان هزینه های متغیر در نظر گرفته می شوند زیرا اگرچه داشتن آنها خوب است، اما برای تجارت شما ضروری نیستند. این موارد شامل مواردی مانند آموزش، مشاوره و غیره است که می تواند به افزایش سودآوری کمک کند.
شما می خواهید با شروع با هزینه های اختیاری، هزینه های متغیر خود را در ماه های ناب کاهش دهید. و زمانی که سود شما روند صعودی دارد، میتوانید پول بیشتری را به هزینههای متغیر اختصاص دهید تا به رشد سریعتر شما کمک کند.
تمام هزینه های متغیر خود را در پایان هر ماه بشمارید. این تصویر واضحی از نحوه نوسان آنها بر اساس عملکرد تجاری ارائه می دهد تا بتوانید پیش بینی های دقیقی انجام دهید.
6. صورت سود و زیان ایجاد کنید
هنگامی که تمام داده های بالا را جمع آوری کردید، وقت آن است که تمام قطعات پازل را کنار هم قرار دهید تا همه چیز را بفهمید. این به معنای ایجاد صورت سود و زیان (P&L) یا صورت سود و زیان، مانند شکل زیر است.
منبع تصویر
احتمالاً در مورد صورتحساب درآمد شنیدهاید، و احتمالاً فقط با فکر کردن به آن سردرد ایجاد میکند. اما لازم نیست که باشد. به این دلیل که شما قبلاً کار سختی را با جمع آوری تمام نقاط داده انجام داده اید. تنها چیزی که باقی می ماند این است که جریان های درآمد خود را جمع کنید و کل هزینه های ماه خود را کم کنید.
امیدواریم در نهایت یک عدد مثبت داشته باشید – در این صورت، به شما تبریک می گویم زیرا سود می کنید. اگر یک عدد منفی دریافت کردید، نگران آن نباشید. چرا؟ اکنون میدانید که پولتان به کجا میرود و میتوانید تنظیمات لازم را برای کسب سود انجام دهید.
الگوهای بودجه مشاغل کوچک
چه به دنبال بهینه سازی یک بودجه بازاریابی کوچک باشید و چه به دنبال درک محکمی از تمام هزینه های خود باشید، در این لیست از الگوهای بودجه بازاریابی مشاغل کوچک چیزی برای همه وجود دارد.
کاپترا
استفاده از الگوی بودجه کسب و کار کوچک Capterra آسان است و از تمام اجزایی که در بالا تعریف کردیم مانند هزینه های ثابت، هزینه های متغیر، درآمد و سود استفاده می کند. می توانید از آن در Excel یا Google Sheets استفاده کنید.
آزمایشگاه الگو
بخش الگوهای بودجه کسب و کار کوچک در آزمایشگاه الگو چندین قالب مختلف را در اختیار شما قرار می دهد تا در قالب سند و صفحه گسترده Word با آنها کار کنید. این قالب ها برای جزئیات هزینه های شما مفید هستند.
الگوی بودجه بازاریابی LocaliQ
راهنمای کامل بودجه های بازاریابی LocaliQ نه تنها یک الگوی بودجه بازاریابی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه شما را با اصول اولیه بودجه بازاریابی راهنمایی می کند.
الگوی صورتحساب درآمد صفحه گسترده کاربردی
برای ایجاد صورتحساب درآمد، میتوانید از این الگوی Google Sheet برای وارد کردن درآمد و هزینههای خود استفاده کنید.
همین امروز بودجه کسب و کار کوچک خود را ایجاد کنید
چه کسب و کار اول یا دوم شما باشد، تسلط بر اصول اولیه بودجه بندی کسب و کارهای کوچک کلید موفقیت است. برای ایجاد یک بودجه کسب و کار کوچک مراحل زیر را دنبال کنید:
- ایجاد حساب های تجاری و شخصی جداگانه.
- برای یک صندوق اضطراری پول کنار بگذارید.
- جریان های درآمدی خود را شناسایی کنید.
- هزینه های ثابت خود را تعیین کنید.
- هزینه های متغیر خود را تعیین کنید.
- یک صورت درآمد ایجاد کنید.
با بودجه کسب و کار کوچک، ایده ای از عملکرد کسب و کار خود خواهید داشت، که به شما کمک می کند تا تصمیمات مالی مناسبی برای پیشرفت بگیرید. موفق باشید!
درباره نویسنده
جان مورگان بنیانگذار دو کسب و کار موفق تجارت الکترونیک و SaaS است. او مشتاق به اشتراک گذاشتن چیزهایی است که از کار با صاحبان مشاغل از طریق Venture Smarter یاد گرفته است.